Home Projecten Schoolproject ‘Het Sla Lab’

Schoolproject ‘Het Sla Lab’

Het laten groeien van planten via Hydroponics stimuleert de creativiteit, het zelfvertrouwen en de samenwerking. Maar Hydroponics-Nederland vindt het zeker ook belangrijk om te laten zien dat er een sterke relatie bestaat tussen de bewustwording van wat verse voedingsproducten zijn op jonge leeftijd en de uiteindelijke latere keuzes voor gezonde producten. Iedereen die de kans krijgt om zelf in de praktijk het proces van een zaadje tot een volledige krop sla te realiseren vergeet nooit meer de waarde van groenten. De melk en de sla komen niet meer uit de supermarkt maar van de koe en het land (of uit het water). Kinderen leren ook door dit project dat water een kostbare hulpbron is. Ze leren te begrijpen waarmee planten in hun omgeving worden geconfronteerd; habitat, voedselvoorziening, ecosystemen, voortplanting, meststoffen, ziekten, allemaal belangrijke concepten in de landbouw en essentieel om te leren als het gaat om natuur en basisbiologie.

Veel kinderen reageren vooral op een praktische aanpak. Het laat zien hoe water en zonlicht nodig zijn voor groei en introduceert de wetenschap achter plantengroei. Ze leren ook waar hun voedsel vandaan komt en hoe ze gezond eten.

Met hydrocultuur kunnen kinderen leren hoe zonlicht wordt opgevangen door chlorofyl in planten, waarna de energie van zonlicht wordt omgezet in de voedingsstoffen die de plant nodig heeft om te groeien. Als kinderen leren dat planten anders ademen dan wij, worden hun ogen groter van interesse. Ze weten dat we zuurstof inademen, maar dat planten kooldioxide opnemen? We ademen in wat ze produceren en laten zien hoe extra belangrijk planten zijn!

Titel : Het Sla Lab

De meeste leraren van tegenwoordig zijn voortdurend op zoek naar manieren om het leren van studenten te stimuleren door middel van creativiteit en boeiende leerprojecten. Hydroponics-Nederland geeft deze gemotiveerde leerkrachten de mogelijkheid om het vertrouwen van de student te laten groeien, door het bouwen van een hydroponicssysteem waarbij het kritisch denken en het in de praktijk ontwikkelen van vaardigheden centraal staan. Afhankelijk van de leeftijd kan het niveau van het systeem aangepast worden.

PROJECT OP BASIS VAN LEREN

Projectonderwijs is een onderwijsmethode waarin studenten kennis en vaardigheden verwerven door voor een langere periode te werken aan een project waarin ze onderzoeken en reageren op boeiende en complexe vragen, problemen en uitdagingen.

Wat zijn de kenmerken van dit hydroponics projectonderwijs?

1) Kennis, inzicht, en vaardigheden

Klassikaal hydroponics geeft studenten de kans om deel te nemen in een proces waarin kritisch denken en het oplossen van problemen, met behulp van een echt hydroponicssysteem met levende planten wordt gestimuleerd. Hiermee bevorder je de samenwerking, door teamwork en zelfmanagement. Door actief te werken aan ‘echte’ problemen worden leerlingen gestimuleerd om het geleerde direct toe te passen.

2) Uitdagende problemen en vragen

Het leerproject stimuleert de deelnemende kinderen om op een zinvolle manier problemen op te lossen of een vraag te beantwoorden. Voor de klassikale hydroponics kunnen deze vragen variëren van eenvoudige installatievraagstukken tot “wetenschappelijke experimenten”, afhankelijk van het niveau.

 3) Aanhoudende vragen

De meeste lessen eindigen wanneer de tekst van het boek uit is. Maar met het hydroponics Sla Lab project hebben studenten een uitgangspunt voor een continu leerproces, waarbij steeds weer vragen worden opgeroepen en waarbij het vinden van middelen en het toepassen van de informatie wordt gestimuleerd.

4) Studenten & keuze

Het klassikale Hydroponics Sla Lab Project geeft studenten een kans om binnen bepaalde grenzen een aantal beslissingen te nemen over het project, met inbegrip van hoe ze werken en wat ze willen laten groeien.

5) Student en duurzaamheid

Studenten hebben de kans om hun project in het openbaar uit te leggen; ze kunnen het weergeven en/of presenteren aan mensen buiten het klaslokaal. Iedere student is trots en heeft een gevoel van voldoening wanneer hij of zij kan pronken met een systeem en met het resultaat in de vorm van groenten die zij hebben geproduceerd uit zaad. Dit zijn fantastische projecten om mee voor de dag te komen op een schoolevenement. Bovendien kunnen de studenten de groenten zelf mee naar huis nemen! Het is een waardevolle ervaring met een duurzame teeltmethode en gezonde groenten.

Neem gerust contact met ons op.

Ed van der Post