Home artikelen De Top 7 fouten

De Top 7 fouten

79

De Top 7 fouten gemaakt door Hydroponics Telers

Waarom concentreren wij ons zo op fouten?  Simpel, iedereen verteld je een leuk verhaal en hoe goed en makkelijk alles is. En ze vertellen niets over hun fouten en mislukkingen. Terwijl we juist veel leren van onze fouten en mislukkingen. En deze inzichten geven je de mogelijkheid  tot succes.

Als je begint  in de wereld van hydroponics, leer dan van deze fouten en houd dit in gedachten wanneer je met je eigen systeem wilt gaan werken. Door dit te doen, bespaart je veel pijn en eventueel financieel ellende.

fout 1. Telers ontwerpen onbruikbare of moeilijk te gebruiken systemen

Het ontwerpen van een onbruikbare hydroponics systeem is een fout van die veel gemaakt wordt omdat het toch moeilijker is dan gedacht. Veel ontwikkelaars zijn hier niet mee opgegroeid (althans niet op grote schaal), dus ze denken niet aan factoren als werkstroom en efficiëntie. Dit resulteert vaak in systemen die:

  • Geen gebruik van efficiënt ruimte
  • Zijn moeilijk te oogsten
  • Vereist veel transplantatie en onderhoudt
  • Niet bevorderlijk voor ziektebestrijding
  • Geen gemakkelijke toegang tot belangrijke onderdelen

Aangezien arbeidswerk vaak de grootste variabele kosten zijn bij hydroponics systemen (klein of groot) is het arbeidsbesparend denken belangrijk. De oplossing voor deze fout is dat je vanaf het begin zorgvuldig nadenkt over hoe je je systeem gebruikt.  Overweeg al je variabelen, van groei behoeften (licht, water, voedingsstoffen, plaag) naar de behoeften van gebruikers (toegang, gemak, automatisering, redundantie). Dus echt vanaf het begin moet je gaan ontwerpen welk systeem past bij je eigen variabelen.

Spreken met gevestigde telers en systemen bekijken kan ook een goede hulp zijn. Zorg ervoor dat u vragen stellen en erachter komen wat ze anders zouden doen als ze hun systemen vandaag ontwerpen.

Fout 2: Kwekers onderschatten productie- en systeemkosten

De meeste kwekers die in de landbouw beginnen, kunnen hun kosten niet volledig overzien. Ze beginnen, investeren in grote faciliteiten, dure voorzieningen en apparatuur, maar krijgen nooit de kans om ze volledig te benutten omdat het budget wordt verbruikt door onvoorziene kosten. Sommige vaak vergeten kosten zijn:

  • Verpakking
  • Plaagbeheersing
  • Verzekering
  • Arbeid
  • Gedrukte marketingmateriaal
  • Lopend onderhoud
  • Warmteverwijdering
  • Vervanging van apparatuur

Dit zijn de grote kosten die bepalend zijn. De kardinale zonde is dat de meeste beginnende producenten de kosten van arbeid onderschatten, of het nu hun eigen is of iemand die ze hebben gehuurd.  De meeste producenten schatten dit verkeerd in. Dus wanneer de kosten van oogst en verwerking binnenkomen, druppelt de bodem snel van zwart naar rood.

Fout 3: Producenten verwarren biologische levensvatbaarheid met economische levensvatbaarheid

De meeste telers maken in dit verband één van de twee fouten. Ten eerste rekenen ze niet op de tijd en de financiële kosten om hun producten op de markt te brengen zodra ze zijn gegroeid of gestart, waardoor ze niet genoeg tijd of geld hebben om hun producten effectief te verkopen. Ten tweede plannen ze de biologische functie van hun boerderij (techniek, gewassen, apparatuur) zonder de haalbaarheid van hun markt te testen. Voldoet de lokale vraag naar hun specifieke soort producten?  Zo niet, dan hebben ze een mooi systeem en veel producten, maar niemand om het te kopen. De bottom line is dat het niet uitmaakt hoe gezond je gewassen zijn als je de mogelijkheid niet hebt om ze niet te verkopen. En dit is een serieus probleem.

fout 4: Telers kiezen voor de verkeerde gewassen voor hun klimaat of techniek

Het is makkelijk om verleid te worden door bloemrijke beschrijvingen van exotische nieuwe gewassen die zoveel zaadcatalogussen aanbevelen. Als ik elke euro terug zou krijgen die ik in de loop der jaren heb verspild om te proberen speciale gewassen te laten groeien die ofwel: a) niet geschikt zijn voor mijn productie techniek of klimaat of b) niet gevraagd zijn op mijn lokale markten. De belangrijkste overweging is de markt en het klimaat. Niemand kan deze beslissing voor je nemen. Elke situatie, elk gewas en elke markt heeft zijn eigen voordelen, nadelen en vereisten. En je moet zeker de basis gedachten onthouden, namelijk het hydroponicsysteem wordt bepaalt  door het aantal groenten die je wilt kweken (en kan verkopen) en de hoeveelheid ruimte die je beschikbaar hebt. Je wil natuurlijk zoveel mogelijk planten in je systeem hebben, maar je moet je planten ook voldoende ruimte geven om te groeien. Er zijn geen harde of vaste regels over hoeveel ruimte je nodig hebt, maar er zijn wel enkele richtlijnen van hoeveel planten van elk type je per vierkante meter ruimte kunt hebben. Dus 3 belangrijke vragen:

  • Welke beperkingen zijn er aan de hand van jouw klimaat?
  • Welke groeitechniek kun je hier het best gebruiken?
  • Kunt je dit gewas laten groeien met de nodige productietechniek?

Wees voorzichtig over wat je wilt laten groeien.

Fout 5: Telers kiezen voor de verkeerde markt

Een ander ding dat moet worden overwogen, is jouw markt. Of u nu voor uw familie of voor een boerenmarkt groeit, u bent nog steeds direct of indirect aan het verkopen van uw producten. Het groeien van een gewas dat niemand wil, is verspilling van je tijd en geld. Toen ik opgroeide en het seizoen van de courgette raakte, probeerde iedereen courgette te lossen op nietsvermoedende buren en vrienden.  De tuiniers in onze buurt hebben de fout gemaakt om een ​​makkelijk te cultiveren, maar ongewenst gewas te laten groeien. Er is maar zoveel courgette dat een mens kan consumeren. Ontleed uw markt zorgvuldig. Overweeg wat je concurrenten groeien.

Als u in een gebied woont waar de zomercompetitie heftig is van veldproducenten, concentreer u zich dan op iets dat zij niet kunnen groeien in die periode. Hoogstwaarschijnlijk, als een restaurantkenner wil dat lokale biologische sla en een veldproducent het bij 50 cent per pond verkoopt, zult u deze klant niet in de zomer kunnen houden.

Bepaal wat u kunt doen om de eindjes te ontmoeten in het licht van deze seizoensgebonden competitie of uw klanten te sluiten op langlopende inkoopcontracten. De bottom line: kies een gewas met een gegarandeerde markt.

Fout # 6: Kwekers hebben systemen die slechte track records hebben, en verwachten dan verschillende resultaten

Wanneer u denkt over het implementeren van een systeem, moet u niet op de vermeende winstgevendheid verkopen. Vraag om referenties voor systeemgebruikers die al meerdere jaren in bedrijf zijn. Als ze ze niet kunnen verstrekken, loop dan weg. Interviews verwijzen zorgvuldig om uit te vinden of ze winstgevend zijn en goed presteren.

Bijvoorbeeld: Raftdesign kan zeer productief en winstgevend zijn in gebieden waar het broeikasproductie voor het grootste deel van het jaar niet nodig is en waar arbeid vrij goedkoop is. In noordelijke klimaten is de productie van broeikasgassen eenvoudigweg niet kosteneffectief, zoals blijkt uit het gebrek aan gevestigde commerciële raftenners in de noordelijke Verenigde Staten.

Hoewel veel op raftproductie wordt getrokken door de lage opstartkosten, betekent de slechte productiviteit per vierkante voet van de kasruimte dat dure bronnen niet zo efficiënt gebruikt worden als zij een levensvatbare onderneming moeten zijn.

Fout # 7: Kwekers groeien te groot, te snel

Te snel te groot gaan, is een gewone fout. Dit leidt dat veel beginnende producenten financiering krijgen voor grote, dure faciliteiten voordat ze hun kostenstructuur of de markt die ze proberen te begrijpen volledig begrijpen. Growers die te snel groeien lijken ook vaker catastrofale fouten te hebben.

Groot systeemfalen betekent groot geldfalen; Belangrijker nog, systeemfalen zorgt voor een kloof in de levering aan klanten die consistente levering willen. Als dit gebeurt, beginnen deze klanten elders te kijken, en tegen de tijd dat de teler weer online is, verloor hij vaak veel waardevolle klanten.

Dit zijn fouten die de gehele onderneming bedreigen. Langzaam groeien, aan de andere kant, vereist geduld, maar laat de telers organisch groeien in hun markt, voldoen aan lokale behoeften en eisen met producten. Grote deelnemers hebben de neiging om de markt te overspoelen met producten die volgens hen gewenst zijn, vaak met gemengde resultaten. Er zijn drie dingen die u kunt doen om de pijn te voorkomen dat u te snel groeit:

  • Heb het het verlangen om de markt te overweldigen.
  • Ontwikkel een niche markt.
  • Wees creatief en geef waarde aan het product